4. Narodzenie Bogarodzicy
Najważniejsza scena na całej ikonie to właśnie narodzenie Bogarodzicy. Przedstawiona jest w domu świętego Joachima. Umieszczona jest ona w Nazarecie (ojczyźnie Joachima). Główna bohaterka wydarzenia – Maryja – znajduje się zupełnie z boku. Mimo niecentralnego przedstawienia postać Bogarodzicy jest na tej ikonie najważniejsza, a skromne miejsce na ikonie wyraża Jej pełnię pokory.
W oczy zazwyczaj rzuca się nam najpierw matka Bogurodzicy i babcia Jezusa Chrystusa, czyli święta Anna przedstawiona po lewej stronie, wsparta na poduszce. Jej twarz promienieje radością. Podobnie jak Maryja na ikonie Narodzenia Chrystusa, tak i ona pół-leży na posłaniu przypominającym tron. Jej rysy zdradzają jej podeszły wiek, zmęczenie porodem, a także zaskoczenie: jak to ona, niepłodna, będąc starszą, rodzi Dziewczynkę, która do tego ma się okazać tak ważna w Historii Zbawienia; bowiem w Biblii, jeśli taki cud się zdarzał, to ta osoba potem spełniła istotną rolę w Planie Bożym.
Święta Anna ręką wskazuje i spogląda na swoją Córkę – Bogarodzicę, jako tę, dzięki której życie może być przedłużone nie tylko przez posiadanie potomstwa, ale dzięki której zrodzeniu Wcielonego Boga zostanie dane nam Życie Wieczne. Tak mówi drugi troparion trzeciej pieśni kanonu święta: Toczący Życie wszystkim Pan wyprowadził z niepłodnej Dziewicę, w którą zechciał wcielić się, zachowawszy Ją nienaruszoną w zrodzeniu.
Po prawej stronie ukazywane są służące przynoszące dary oraz posiłek i napój. W lewym dolnym rogu ukazane są dwie kobiety myjące noworodka.
Scena Narodzenia Matki Bożej wyraźnie różni się od wszelkich ikon cyklu świątecznego ziemskim, ludzkim charakterem przedstawienia tego wydarzenia. Nie jest ona bowiem tylko symbolicznym odbiciem zdarzenia, odzwierciedleniem dogmatycznej treści święta, lecz wprowadza nas w krąg rodziny Joachima i Anny. Tym samym ikona ta czyni nas współuczestnikami radosnego wydarzenia narodzenia „owocu najczystszego”. Spełnienie długoletniego oczekiwania dzieciątka – narodzenia Bogarodzicielki jest uświęceniem nie tylko dla domu Joachima, ale i dla całego wszechświata. Dlatego też na ikonach Narodzenia Matki Bożej dominuje atmosfera intensywnej radości.
Obraz narodzenia Matki Bożej umiejscawia wydarzenie w bogatej komnacie, a główni bohaterowie są otoczeni przez sługi przynoszących różne rzeczy itd. To nawiązanie do apokryfu, iż Joachim był bogatym człowiekiem. Jednak ma to też głębszy sens teologiczny: mianowicie, Ta, co się teraz rodzi, ma się stać Komnatą – Pałacem samego Boga, gdyż to w Jej łonie wcieli się Syn Boży, czyli Jezus Chrystus. Mówi m. in. o tym pierwsza stichera wieczerni święta: Dzisiaj Bóg spoczywający na duchowych tronach przygotował sobie święty tron na ziemi… A także doksastikon tego samego nabożeństwa: … Ona jest świętą świątynią, mieszkaniem Bóstwa, narzędziem dziewictwa, królewskim pałacem, w którym dokonała się sławna tajemnica niewypowiedzianego zjednoczenia w Chrystusie połączonych natur.